Micky Weis
Micky Weis

15 års erfaring i online marketing. Tidligere CMO i bla. Firtal Web A/S. Blogger om marketing og de ting jeg har oplevet på vejen. Følg med på LinkedIn for daglige opdateringer.

For at kunne forstå hvad “Blended-ROAS” betyder, så skal vi først have defineret, hvad ROAS er for en størrelse.
ROAS er et af de udtryk, der er svært at komme udenom, når snakken falder på digital markedsføring.

Meget simpelt står ROAS for “return on ad spend” – med andre ord den omsætning, som du får ud af den investerede pengesum i markedsføring.

Et lavpraktisk eksempel:

  • Spend/forbrug på Google Ads: 10.000 DKK
  • Omsætning attribueret til Google Ads: 50.000 DKK
  • ROAS: 50.000 / 10.000 = 5

I ovenstående eksempel vil man stå tilbage med en ROAS 5. Det er dog et simplificeret eksempel, da der her ikke er taget højde for eksempelvis moms.

ROAS er en forenklet måde at måle ens markedsføringsaktiviteter, og er altså et af de begreber, man ofte støder på, når man arbejder med online marketing.

Nu hvor vi ved, hvad ROAS står for, så kan vi dykke ned i Blended-ROAS.

Blended-ROAS er et udtryk for, hvad den samlede omsætning er kontra det samlede forbrug på tværs af marketingaktiviteterne i virksomheden.

Hvis vi endnu engang tager udgangspunkt i et lavpraktisk eksempel:

  • Spend/forbrug på Google Ads: 10.000 DKK
  • Spend/forbrug på META Ads: 5.000 DKK
  • Spend/forbrug på Pinterest Ads: 5.000 DKK
  • Omsætning (total): 150.000 DKK

I ovenstående eksempel er det samlede spend/forbrug på kanalerne 20.000 DKK. Den samlede omsætning lyder på 150.000 DKK.

Blended-ROAS i dette tilfælde vil derfor være (150.000 / 20.000) 7,5.

Med andre ord får virksomheden 7,5kr igen (i omsætning) for hver 1kr, der bliver postet i marketing-kanalerne.

På denne måde giver Blended-ROAS dig altså et helhedsindtryk af din samlede omsætning uden at være specifik omkring dataene fra hver enkelt marketingkanal.

Hvad kan Blended-ROAS bidrage med?

Blended-ROAS giver dig et helhedsbillede af, hvordan din samlede omsætning reagerer på det samlede marketing-forbrug på tværs af kanaler.

Det er, anno 2023, enormt svært at attribuere sine salg korrekt til de enkelte specifikke marketingkanaler. Det kan derfor være belejligt at kigge på helhedsbilledet for at se, hvordan det står til i forretningen.

Blended-ROAS er generelt et fint tal til at holde overblikket over sin forretnings marketingindsats.

Det bliver dog først rigtigt interessant, når man begynder at teste på sin Blended-ROAS ved at justere på fordelingen af investeret spend i de enkelte marketingkanaler.

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

15 års tips og tricks?

På LinkedIn deler jeg hver uge tips og tricks med mere end 8.000 følgere. Det er gratis at følge med og du kan altid “unfollow” mig igen. Vil du være med?

Gratis tips og tricks »